Jom Joint...

Tuesday, April 6, 2010

Pungguk, bulan & Domino’s

Beberapa purnama kebelakangan ini pungguk terlalu kepingin dengan makanan segera yang dipanggil-panggil orang Domino’s. Selama ini pun pungguk sekadar mendengar orang menyebut nama makanan segera itu. bagaimana rupa parasnya tidak pernah pungguk ambil pusing. Namun sejak merantau dan jauh dari keluarga pungguk berkenalan dengan Domino’s melalui kekasih hatinya-bulan.

Disebabkan ekonomi yang seakan-akan sembunyi dari pungguk, pungguk terpaksa buat-buat lupa dengan keinginannya untuk menikmati kelazatan Domino’s. Bagai orang mengantuk disorongkan bantal, begitulah perumpamaan yang berlaku kepada pungguk bilamana bulan merancang untuk membelikannya Domino’s pulang dari pejabat petang nanti.

20 minit menunggu, bulan dengan berhati-hati menuruni anak tangga premis perniagaan makanan segera itu sambil membimbit beg plastik yang mengandungi Domino’s kegemaran pungguk. Tatkala pintu kereta ditutup, bau domino’s yang menyelerakan menusuk ke hidung pungguk. Bulan yang nakal segera menyambar sepotoang Domino’s dan membawa ke mulut comelnya. Nyum nyum nyum. Pungguk sekadar mampu menelan liur sambil mengerling cemburu pada bulan. Bulan sedar pelakuannya buat pungguk semakin mengelupur untuk turut menikmati Domino’s tersebut.

Dalam senyum, bulan menyuakan baki domino’s yang masih bersisa di tangannya ke mulut pungguk. Ikutkan hati, mahu saja pungguk berhenti di tepi jalan dan terus menikmati suapan demi suapan dari bulan. Pungguk tidak mampu memberikan tumpuan pada pemanduannya bilamana bulan terus menerus menjilat jari-jemari menyakat nakal pungguk yang semakin tidak terkawal. Heheheheh. Bulan ketawa nakal.

Kekenyangan penyudah cerita untuk Domino’s. Pungguk bahagia memilik bulan yang faham akan kemahuannya. Kejutan demi kejutan dari bulan buat pungguk semakin sayang pada bulan. Tiada bulan, tiadalah Domino’s. Bulan yang kekenyangan lincah bergambar tatkala pungguk menghalakan kamera. Bulan, gadis nakal dan periang ini buat pungguk angau setiap malam.

No comments:

Post a Comment