Jom Joint...

Wednesday, September 12, 2012

Emas Anak Terbuang...

AKSI luar biasa Tatyana McFadden di trek Paralimpik 2012 sememangnya sudah dijangka. Ini bukan kali pertama Tatyana menyertai temasya sukan berprestij untuk golongan kelainan upaya itu.
Namun, gadis berusia 23 tahun ini tidak mensia-siakan pengalamannya bertanding di dua kejohanan sama di Athens pada tahun 2004 dan Beijing pada 2008.
Walaupun hanya berjaya menggondol beberapa pingat perak dan gangsa, semangat Tatyana tidak pernah pudar.
Dalam usia semuda 15 tahun, dia berjaya meraih pingat perak dalam acara 100 meter (m) dan gangsa untuk pecutan 200m.
Di Beijing pula, Tatyana mencipta rekod baharu apabila membawa pulang empat pingat untuk Amerika Syarikat (AS), tiga perak untuk acara 200m, 400m dan 800m serta gangsa dalam acara 4x100m.
“Semasa kecil, saya memang suka menonton sukan Olimpik, tapi saya tidak pernah terfikir bahawa saya akan menyertainya, apatah lagi memenangi pingat dalam acara sukan besar seperti ini,” katanya kepada para wartawan.
Kegemilangan dalam lapangan sukan diteruskan dengan menggalas tanggungjawab sama untuk Paralimpik 2012 di London.
“Saya mahu jadikan ini perlumbaan terbaik saya,” katanya.
Ternyata lelah keringat Tatyana berbaloi. Belum pun sukan Paralimpik 2012 berakhir, dia sudah mengutip tiga pingat emas dalam acara kegemarannya iaitu lumba kerusi roda 400m, 800m dan maraton 1500m.
Di sebalik kejayaan yang dicapai hari ini, Tatyana, gadis kelahiran St. Petersburg, Rusia ini mempunyai sejarah hidup yang cukup menyayat hati.
Anak yatim
BELUM pun temasya Paralimpik berakhir, Tatyana sudah mengumpul tiga pingat emas.


Segalanya disini...

No comments:

Post a Comment