Jom Joint...

Friday, March 26, 2010

Adam & Hawa

Kaum Hawa tidak lari dari sifat bebelnya. Memang diakui dari dulu lagi. Kaum Adam memang rimas dan pantang kalau kaum Hawa mula membebel. Adam akui semua itu.

Tapi bagi diri Adam ini, bebel dari Hawa bukanlah sesuatu yang merimaskan, bukan sesuatu yang membosankan bagi diri Adam. bagi diri Adam, bebel dari Hawa adalah satu nikmat terindah buat diri Adam. Kalau diri Adam tidak mendengar bebel dari Hawa, diri Adam rasa tidak menentu, diri Adam merasakan kehilangan sesuatu yang berharga yang pernah diri Adam miliki. Mungkin itu salah satu nikmat dari DIA, yang diberikan pada diri Adam. mesti kaum2 Adam yang lain merasa pelik dengan apa yang Adam luahkan ini. Sesungguhnya nikmat dari DIA, bukanlah dalam bentuk zahir sahaja, tetapi dalam bentuk bathin juga.

Sesungguhnya dengan bebel, seseorang boleh diserang penyakit. Diri Adam tidak bermaksud untuk mendera, menyakiti hati Hawa. Adam mengetahui yang diri Hawa sakit, penat dengan Adam, Adam tak nak sakiti hati Hawa, Adam tak bermaksud untuk menyakiti hati Hawa.

Bukan semua kaum Hawa, seperti diri Hawa. Mungkin dari pandangan kaum2 Adam dan kaum2 Hawa yang lain memandang diri Hawa kejam, tetapi TIDAK SESEKALI bagi diri Adam, semua kenyataan mengenai Hawa adalah salah. Hawa terlalu istimewa, terlalu hebat buat diri Adam. Adam kenal Hawa. Hawa adalah insan PENYAYANG, bukannya Adam terlalu mengagong2kan atau terlalu menyanjung diri Hawa lebih dari MAHA PENCIPTA, tetapi Adam tahu segalanya, Adam bahagia berada di samping Hawa walau dalam suka dan duka, susah dan senang, Adam kenal diri Hawa, Adam bahagia. Hanya itu yang termampu Adam luahkan. Hanya ucapan terima Kasih pada MAHA PENCIPTA dengan anugerah ini.

Mungkin gaya dan sikap Adam seperti endah tak endah yang menimbulkan segala punca. Tapi dalam hati Adam, Adam mahukan Hawa. Adam CINTAKAN Hawa, diri Adam mengaku yang diri Adam cemburu dan tidak sanggup melihat Hawa dengan yang kaum Adam yang lain.

Sudah lumrah alam, setiap kehidupan senantiasa diuji dengan pahit manis, sebelum bahagia tercipta. Hanya keikhlasan, kejujuran, amanah, kesetiaan kunci segalanya.

Adam hanya insan biasa, Adam tidak mampu untuk berharap tetapi jauh di sudut hati diri Adam, Adam beraharap agar dapat di satukan dengan Hawa di BUMI Tuhan yang Maha Luas ini sehingga ke akhir hayat.

No comments:

Post a Comment